2006-12-18

Vid dagens kommunfullmäktigemöte var det dags för alla val till nämnder och styrelser (ca 120 st olika val). Som förväntat fick vi sverigedemokrater endast en plats genom lite strid. Jag ställer mig frågan hur demokratin fungerar i praktiken? Med våra 2 mandat fick vi endast en plats som nämndeman (Ulf Lundbäck) vid Kalmar tingsrätt genom att ta strid och begära proportionellt val i detta val.


Jämför detta med vänsterpartiet och miljöpartiet som har vardera 3 mandat men fick vardera ca 20 ordinarie platser i olika nämnder och styrelser plus var sitt kommunalråd. Så orättvis kan vår demokrati vara i praktiken.


Vi tog strid i ytterliggare ett val till ledamot i Länskommittén Sveriges Nationaldag i Kalmar län där valberedningen föreslog Nasim Malik (s). (läs för övrigt om Nasim Malik skinksmörgås på SAS på bloggen Östra Ölands fria horisont med rubriken "Sanningen om en muslimsk skinksmörgås" publicerad den 13 december)
Vi sverigedemokrater anser att nationaldagsfirandet är en viktig dag för oss svenskar. Tyvärr har den mer och mer utvecklats till en dag för invandrare eller de nya svenskarna. Detta ville vi försöka ändra på med att istället föreslå mig i detta val. Vi drev frågan till votering med resultatet 47 st för Nasim Malik, 2 st för Thoralf Alfsson och 12 blanka röster. Jag ser det ändå som en seger att 12 ledamöter avstod från att rösta. Om de haft lite mer kurage kanske de också lagt sin röst på mig.

Men trots allt var det endast jag och Lars Rosén som röstade på mig och det bör nog var och en ta sig en funderare på. Vad har egentligen övriga partier och ledamöter för uppfattning om vår
nationaldag när de väljer Nasim Malik (muslim från Pakistan) till detta uppdrag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0