2007-01-27

I veckan beslutade Byalaget i Påryd att Byagården får användas till flyktingmottagning av så kallade ensamkommande flyktingbarn. Beslutet var ingen överraskning utan mycket självklart när det framkommit i media att Byagården dras med stora ekonomiska underskott och alternativet varit en försäljning. Nu får staten (vi skattebetalare) betala en upprustning av Byagårdens värmesystem, vvs-system o.s.v. Uppskattningsvis kommer det att röra sig om närmare en miljon kronor.

Någon av de boende undrade vad alltihop kostar och fick till svar av kommunens representanter att staten betalar hela notan.

Jag undrar vem dessa personer tror att staten är. Jag tycker att svaret är skrämmande när det kommer från kommunens tjänstemän och visar en stor brist på kunskap eller ren inkompetens.

Laila Ly i byalagets styrelse sa "Vi ska sätta Påryd på kartan genom detta". Det kanske inte blir på det sättet hon tänkt sig men det får framtiden utvisa.

Kinaetableringen i Kalmar och skapandet av ett nytt "ChinaTown" är jag mycket tveksam till. Jag tror att detta förvisso kommer att ge en del arbetstillfällen men också skapa en mängd problem inom alla områden. Jag tror inte ansvariga på kommunen och inom landstinget förstått vad det kommer innebära utan kommer bli tagna på sängen så småningom.

P1:s program konflikt gör en serie program om kinesiska investerare i Sverige som är ganska intressant om du har tid är det värt att lyssna på denna länk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0