2007-03-26

För varje kommunfullmäktigemöte jag deltar i kommer jag mer och mer till insikten av att vi är utmobbade i och med att vi (SD) inte är representerade i kommunstyrelsen och nämnder. Övriga partier är väl förberedda inför varje fråga men vi sverigedemokrater är helt utan information om hur frågorna avhandlats tidigare. Visst det finns protokoll från möten men som alla vet innehåller inte protokollet allt som sägs under mötet. Med anledning av detta kommer Sverigedemokraterna lämna in en motion om att kommunfullmäktige skall besluta om att partier som inte är representerade i kommunstyrelsen skall erhålla insynsplats i kommunstyrelsen. Vilket innebär att vi kan delta i debatten i ks men inte delta i besluten. Jag tycker detta är en viktig demokratifråga och det kommer visa hur ivriga förespråkare övriga partier i själva verket är av en riktig demokrati på kommunalnivå. Det är också värt att nämna att miljöpartiet haft en insynsplats tidigare i kommunstyrelsen innan man fick en ordinarie plats. De partier (s, v, mp) som var med och fattade den överenskommelsen tycker jag får svårt att avslå vår motion om insynsplats, vilket borde innebära att motionen har goda förutsättningar att bifallas i kf.


Den hetaste frågan i kf ikväll handlade om handelsstrategier och City-Gross etablering i Kalmar. Miljöpartiet motsatte sig starkt etableringen vid IKEA och ville detaljstyra handelsstrategin hårdare än övriga partier. Jag tycker inte kommunen skall detaljstyra detta, utan jobba för att hela handeln utvecklas. Jag tycker det är en självklarhet att det även säljs livsmedel på IKEA-området. Giraffen-området är ju mer eller mindre utbyggt till max och därmed är det svårt att hitta ytor till ett företag som City-Gross som planerar inte stormarknad om ca 8000 m2. Alla som handlar vid giraffen vet att det under vissa dagar är ett högt tryck på kassorna med köer och att många väljer andra dagar för sina inköp. Därför tror jag att det är bra med ytterligare en stor aktör på livsmedelsmarknaden i Kalmar. Det kommer också med stor sannolikhet innebära ytterligare press på priserna i Kalmar som är ganska höga i jämförelse med t.ex. västkusten eller Västra Götaland. Vilket innebär att vi konsumenter kan få kvar några kronor i plånboken som vi eventuellt kan spendera på något annat eller något nöje.


Att etableringen vid IKEA skulle påverka Kvarnholmen negativt tror jag inte utan jag tror snarare att de kommer innebära nya konsumenter till även Kvarnholmen. Kvarnholmens största problem är tillgängligheten och då speciellt parkeringsplatser. Om Jonas Löhnn (mp) är så väldigt bekymrad över Kvarnholmens utveckling bör han fundera på hur tillgängligheten skall ökas där. Vid giraffen-området och IKEA-området är det gratis parkering men på Kvarnholmen får man promenera en bra bit om man vill parkera utan avgift.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0