KOMMUNFULLMÄKTIGES VÄRSTINGAR!

Jag har utlovat en del statistik från kommunfullmäktige i Kalmar till julafton men jag kommer bara redovisa närvaron i detta inlägg.

Det har kommit till min kännedom att Barometern jobbar med en liknande artikel och vill gärna se hur de redovisar detta i tidningen innan jag skriver mitt inlägg. Jag har svårt att tro att Barometern kommer redovisa alla namnen på de som aldrig yttrat sig i kommunfullmäktige eller har låg närvaro. Enligt uppgift kommer denna artikel i mellandagarna.


Sedan Sverigedemokraternas inträde på den politiska scenen i Kalmar den 1 november 2006 har kommunfullmäktige sammanträdet 14 gånger. I fullmäktige sitter 61 ledamöter och utav dessa har 19 ledamöter närvarat vid alla fullmäktigemöten och ibland dessa 19 återfinns både jag själv och min kollega Lars Rosen.


SVERIGEDEMOKRATERNA ÄR DET ENDA PARTIET SOM HAR 100 PROCENTIG NÄRVARO BLAND SINA ORDINARIE LEDAMÖTER.


Ovanstående lär du aldrig få se i Barometern eller Östran! Annars vore det ju en passande rubrik i media.


På syndarbänken för fullmäktigenärvaron finns med andra ord alla andra partier. Som jag ser det finns det endast en person som giltigt förfall för sin frånvaro och det är moderaten Jan R Andersson som sitter som riksdagsman för moderaterna.


Här kommer "värstinglistan" bland ordinarie ledamöter i Kalmar kommunfullmäktige.


Namn

Antal

Närvaro %

Jussi Gröhn (s)

6

43%

Helena Jarl (s)

6

43%

Jan R Andersson (m)

6

43%

Lars Graaf (kd)

7

50%

Ylva Hällblad (s)

8

57%

Nadja Mirghasemi (kd)

8

57%

Britt Lindblad (s)

9

64%

Roland Peterson (s)

9

64%

Lasse Johansson (s)

9

64%

Nasim Malik (s)

10

71%

Dzenita Abaza (s)

10

71%

Nils Fredrik Aurelius (m)

10

71%

David Westin (fp)

10

71%


Av listans 13 namn är inte mindre än 8st socialdemokrater. Frågan är om detta är ett utlopp för bristande demokrati inom socialdemokraterna i Kalmar eller om det endast handlar om ointresse från de socialdemokratiska ledamöterna.


JUSSI GRÖHN (S) OCH HELENA JARL (S) ÄR DE VÄRSTA SKOLKARNA.


När man sedan kombinerar närvaron med statistiken på vilka som yttrat sig i fullmäktige blir listan än mer anmärkningsvärd.


Noteras kan också att KFF Lasse Johansson finns med på listan. Han var ju ett stort dragplåster i valrörelsen för socialdemokraterna men enligt en tidningsartikel under hösten var han besviken över hur lite han kunde påverka besluten. Lasse Johansson har under sina 9 besök i fullmäktige endast yttrat sig en endaste gång och då kan man inte räkna med att påverka speciellt mycket. Lasse J har endast medverkat under 2st kf-möten under hösten. Jag uppfattar detta som kritik mot den socialdemokratiska ledningen i Kalmar.

Jag återkommer med kommunfullmäktiges anonyma ledamöter senare.


Kommentarer
Postat av: Grue

Tack för det, Thoralf! Med hjälp av såna här inlägg kan vi börja slå sönder myten om att Sd är inaktiva.

Och tack för att du varit närvarande! Din grad av aktivitet i fullmäktige och på nätet är ett föredöme för alla svenska politiker (av vilka många bevisligen är för lata).

God jul!

2007-12-23 @ 23:11:14
URL: http://gruegranskar.blogspot.com
Postat av: Sven-Erik karlsson

God fortsättning på julen !
Sd i Högsby meddelar att vår närvaro i kommunfullmäktige har varit nädtintill 100% ! Vi har brutit tränden varsin gång dock icke samtidigt ! Ha en fortsatt skön helg !
För Sd Högsby
Sven-Erik karlsson .

2007-12-25 @ 15:24:28
Postat av: semak

Jag vet att eget beröm luktar illa ! M en ingen ger oss i Sd ett berömmande ord så vi får ju göra det själva !



Mvh Sd Högsby .

2007-12-25 @ 18:57:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0