2007-09-24

Vid dagens kommunfullmäktigemöte var dagordningen rekordkort. Det var endast två ärenden som väckte någon debatt.

Det ena gällde ett svar till finansdepartementet angående bildandet av storregioner. Min uppfattning är att Kalmar och Kalmar län kommer att bli marginaliserat vid bildandet av en storregion och det faktum att länet ligger vid Östersjökusten gör att det alltid kommer att vara ett ytterområde. SD och Miljöpartiet yrkade på ett avslag i svaret men blev nedröstade av övriga partier. Jonas Löhnn från miljöpartiet hade skrivit en mycket bra reservation som vi ställde oss bakom helt och hållet.

Den andra punkten gällde budgetuppföljning. Vänstermajoriteten har flaggat för en eventuell skattehöjning med 75 öre för att täcka ett beräknat underskott på ca 50 miljoner under 2007. Jag väntade med mitt inledande inlägg tills övriga partier hållit sina och som förväntat kom de inte med något konkret utan det var riktigt tama inlägg.

Kommunalrådet Johan Persson (s) bjöd in gruppledarna för samtal om ekonomin och på min fråga från talarstolen om detta även infattade sverigedemokraterna nickade Johan P, vilket jag tolkade som ett ja. Detta betecknar jag som ett litet framsteg.


I mitt inlägg tog jag upp framförallt tre saker Kalmar kulturhuvudstad 2014, Fanerduns senaste markköp och kostnaderna för flyktingmottagningen.


Kalmar som kulturhuvudstad i Europa 2014 är ett projekt som utreds. Ett projekt som beräknas kosta mellan 300-700 miljoner kronor vilket till en tredjedel ska finansieras av kommunen. Jag anser att kommun med tanke på den ekonomiska situation som råder skall lägga ner detta projekt omgående. Jag fick delvis medhåll från centerns Anders Andersson som var beredd att lägga ner projektet om inte ekonomin tillåter detta om ca en månad när en utredning om kostnader skall vara klar.


Fanerduns jätterabatt på ett markområde för bostäder är upprörande. I mitt inlägg jämförde jag med HSB köp av mark i samma område. HSB köper 5500 kvadratmeter där de skall bygga 32 lägenheter till ett pris av 3,3 miljoner kronor. Fanerdun köper ca 50 000 kvadratmeter där de skall bygga ca 300 lägenheter, alltså 10ggr större yta och 10 ggr fler lägenheter. Slutledningen borde alltså också vara 10 ggr högre pris eller ca 33 miljoner men så är inte fallet utan Fanerdun fär köpa det markområde för endast 6,6 miljoner kronor. En rabatt på ca 25 miljoner kronor, vilket motsvarar halva budgetunderskottet för 2007.

Johan Perssons försvar av försäljningspriset är ett erkännande av socialdemokratisk försummelse under 12 års maktinnehav i Kalmar. Nya markpriser infördes 18 juni 2007 men innan dessa har markpriserna inte ändrats sedan 1992 och då var de till på köpet rejält rabatterade. Detta tyder på grov försummelse från de styrande i Kalmar under en mängd år.


Kostnaderna för flyktingmottagningen går inte att lämna utanför en debatt om kommunens ekonomi, speciellt inte när kommunen beslutat om en ökad flyktingmottagning med ca 300 procent mot 2005 års nivå.

Jag påtalade att hedersrelaterat våld beräknas kosta kommunen 2,5 miljoner 2007. Att de betalades ut närmare 20 miljoner kronor i socialbidrag till invandrare under 2006. Med tanke på den 300 procentiga ökningen av flyktingmottagning kan kommunen räkna med en explosionsartad utveckling av dessa kostnader de närmaste åren. Jag påtalade att de flyktingar som kommunen tog emot 2003 får vid ingången till 2007 fortfarande 55 procent försörjningsstöd. Med ca 1600 arbetslösa i kommunen ser inte utsikterna speciellt ljusa ut för dessa nya flyktingar i kommunen.


Jag tog även upp en artikel i DN (17 juli) där Ilmar Reepalu säger att "staten endast ersätter ca 22 procent av kommunens kostnader för flyktingmottagandet under introduktionsperioden". Detta innebär i praktiken om jag är snäll och höjer det till 25 procent att vid

1 miljon i bidrag från staten > 3 miljoner att bekosta för kommunen

10 miljon i bidrag från staten > 30 miljoner att bekosta för kommunen

100 miljon i bidrag från staten > 300 miljoner att bekosta för kommunen


För att nå upp till 10 miljoner i bidrag från staten behövs inte tas emot mer än ca 30-40 flyktingar sen kan vem som helst räkna ut konsekvenserna för Kalmar kommun som planerar ta emot närmare 200 flyktingar per år 2007-2009.


Det märkligaste av allt var att ingen idag ville debattera dessa kostnader med mig utan jag får tolka det som de inte hade något att invända mot mina siffror. Inte ens Birgitta Elfström (s) visade sig i talarstolen under hela mötet, vilket jag tror var första gången under min tid i fullmäktige. Jag hoppas att hon inte var sjuk.


Då blir det dock ännu märkligare att de inte reagerar på vad det innebär för kommunens ekonomi men sen har vi ju förstås den politiska korrektheten som är viktigare än sunt förnuft.

MINA KOMMENTARER AV MEDIAS ARTIKLAR OM FULLMÄKTIGEMÖTET.
Barometern kommenterar endast vårt stöd till miljöpartiets reservation angående storregioner i sin artikel.

Östran tar också upp vårt stöd för miljöpartiets reservation men man återger också min kritik av köpeskillingen för markområdet som nyligen sålts till Fanerdun.
Ingen av tidningarna nämner dock mina uppgifter om kostnaderna för invandringen vilket var den stora delen i min argumentation  vid debatten om budgetuppföljningen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra referat. Bra uppträdande och argumenterande från din sida.
Observera, att det heter KOMMUNALFULLMÄKTIGEBLOGG och KOMMUNALFULLMÄKTIGEMÖTE.

2007-09-25 @ 16:01:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0