2007-12-17

KOMMUNFULLMÄKTIGE BESLUTADE OM BESPARINGAR OM CA 75 MILJONER SAMTIDIGT SOM MAN STÅR FAST VID BESLUTET OM ATT ÖKA FLYKTINGMOTTAGNINGEN MED 250 PROCENT TILL 175 INTRODUKTIONSPLATSER/ÅR 2007-2009.


Med andra ord går den så kallade flyktingmottagningen före nedskärningar i barnomsorg, skolan och äldreomsorgen.


Bild på mig själv i talarstolen i kf borttagen!! Efter ett i det närmaste hotfullt samtal från Barometern 071220. och med krav om ersättning.

I mitt första anförande i talarstolen påminde jag socialdemokraterna om deras valannons i lokalpressen i valrörelsen med budskapet "Det går bra för Kalmar" och "Kalmar Full fart framåt". (Även på kinesiska)
Foto Urklipp från Barometern.

Läs Barometerns artikel

Dagens kommunfullmäktige varade närmare 5 timmar och handlade i huvudsak om det sparpaket om ca 75 miljoner kronor som beslutades. Detta sker i ett läge då det råder högkonjunktur i Sverige vilket gör detta sparpaket ännu mer dramatiskt.


Debatten om sparpaketet varade ca 3 timmar. Sparförslaget innebär i princip att alla förvaltningar skall spara ca 2 procent på sin budget. Detta innebär i praktiken att ca 100 heltidsanställda personer måste sluta sina anställningar hos kommunen.


Ett omställningspaket (förtidspensioneringar) som kostar ca 50 miljoner kronor skall finansieras genom en internförsäljning av Kalmar Energi som Kalmar kommun äger ca 50 procent av. Köpare är Kalmar kommunbolag. Enligt uppgifter efter kommunfullmäktige kommer affären överklagas av en privatperson.

  

Sverigedemokraternas inställning till detta var att vi yrkade på ett tilläggsförslag att det nya avtalet med Migrationsverket som tecknades efter KF-debatten i maj, beslutet om ökad flyktingmottaggning från 50 introduktionsplatser/år till 175 introduktionsplatser/år skulle rivas upp på grund av kommunens dåliga ekonomi.


I mitt anförande började jag med att beklaga att Johan Persson och socialdemokraterna inte hållit sitt löfte om att låta sd vara med vid diskussionerna angående sparförslaget.

Sedan påminde jag socialdemokraterna om deras egen valannons från valet 2006, som talar för sig själv.

305974-2


"DET GÅR BRA FÖR KALMAR" OCH "FULL FART FRAMÅT" var budskapet på denna helsida i lokalpressen, även på kinesiska. Men trots detta var kf tvungna att besluta om ett mycket kraftigt sparpaket endast drygt ett år efter valet.

Under det sista året har antalet heltidsanställda ökat med ca 110 personer men nu måste ett omställningspaket som kostar ca 50 miljoner kronor sjösättas för att kunna minska personalen med ca 100 personer, snacka om framförhållning.

Det politiskt ansvariga kommunalrådet för personalen är Bertil Dahl (v) som således har ansvaret för denna personalökning. Vänsterpartiet hade ju ett vallöfte om 200 000 nya jobb i offentliga sektorn, nu tycks det som Bertil Dahl försöker förverkliga detta i Kalmar med följd att den kommunala ekonomin barkar åt skogen.


Vi sverigedemokrater yrkade på avslag av sparpaketet såvida inte kommunfullmäktige rev upp sitt tidigare beslut från i maj om utökat antal introduktionsplatser. Vi kan inte acceptera nedskärningar inom barnomsorg, skolan och äldreomsorgen samtidigt som kommunen ökar antalet introduktionsplatser med 250 procent.

Tyvärr var det inte en enda ledamot från övriga partier som stödde vårat förslag under debatten.


I slutet av debatten meddelade kommunfullmäktiges ordförande att vårt tilläggsförslag inte kunde behandlas av fullmäktige utan att det krävdes beredning av förslaget. Och ansåg att vi skulle inkomma med en motion istället.

Den verkliga orsaken tror jag personligen var att ordföranden och övriga partier inte ville ha en votering om minskad "flyktingmottagning ställd mot besparingar inom barnomsorg, skolan och äldre omsorg.

Så enkelt kan en ordförande trolla bort ett obekvämt tilläggsyrkande!


Sverigedemokraterna var det enda partiet som reserverade sig mot detta sparförslag.


Även vad det gäller försäljningen av Kalmar kommuns aktier i Kalmar Energi avslog vi detta förslag. Folkpartiet avstyrkte även de förslaget. Vi reserverade oss också mot denna försäljning.


I debatten om ökad flyktingmottagning vid KF-mötet i maj grundade moderaterna sitt beslut om ökad flyktingmottagning på ett avtal om lägenheter från privata fastighetsägare, läs om Jonas Lövgrens (m) teaterspel tillsammans med Birgitta Elfström (s) i mitt inlägg från maj.
Idag kan jag informera om att detta avtal inte gett en enda lägenhet utan att det bara var en halvfärdigt avtal som i sin tur krävde hängavtal med varje fastighetsägare. Ingen har skrivit på ett sådant hängavtal hitills och därmed framstår dessa politikers agerande som en ren fars, rent ut sagt osmaklig!

Jag har under dagen fått en hel del reaktioner på Barometerns journalist Anders Blank osakliga sätt att skriva om fullmäktige, speciellt delen om "Saffran från Marocko". Många undrar varför inte Anders B istället skriver om fakta i mitt tilläggsyrkande i fullmäktige.

Istället ägnar han stort utrymme åt följande uttalande från Bengt-Olof Roos som inte har något med kvällen dabatt att göra.
 
"- Under pausen har du druckit brasilianskt kaffe, ätit ingefära från Indien, saffran från Marocko, detta samtidigt som du lyssnat till ett helgon från Italien. Och du såg ut att må bra, säger Bengt-Olof Roos (kd)."

I Barometerns artikel lyckas journalisten Anders Blank kalla mitt anförande för ett "sällsynt gästspel i talarstolen".

Detta gör mig faktiskt väldigt upprörd och är återigen ett typexempel på hur media försöker misskreditera oss sverigedemokrater.

Nu kan jag meddela alla mina läsare att jag ända sedan den 1 november 2006 (nya mandatperioden) fört statistik om närvaron i kommunfullmäktige men också vilka som varit uppe i talarstolen eller använt mikrofonen vid sin plats för att yttra sig under dessa 13 kommunfullmäktigemöten.

Jag kommer nu sammanställa denna statistik till minst 2 nya kritiska inlägg på bloggen där jag visar vilka som överhuvudtaget ALDRIG yttrat sig i kommunfullmäktige.

JULAFTON PRESENTERAR JAG DENNA BOTTENLISTA SOM EN JULKLAPP TILL INTRESSERADE LÄSARE!


Denna lista borde Anders Blank studera och sedan skriva en artikel om i Barometern.

P.S.
Efter jag läst Kalmar Läns Tidnings artikel om kommunfullmäktigemöte vill jag gärna delge alla min läsare följande citat från artikeln.

"Alfssons förslag ledde till en störtflod av fördömanden, bland annat från BIRGITTA ELFSTRÖM, (s), som såg den mångkulturella sammansättningen av kommunen som en grund för stolthet och framtida rikedom"


Kommentarer
Postat av: Christofer

Hej!

Jag måste säga att det var ett välskrivet inlägg och framförallt mycket underhållande att jämföra valaffischen mot dagens verklighet.

Mvh
Christofer

2007-12-18 @ 18:54:10
Postat av: SIVAN

Bra skrivet

2007-12-18 @ 23:38:13
Postat av: Tore

Om inte alla Kalmarbor röstar på Sverigedemokraterna
efter detta, betecknar jag dessa som en samling hönshjärnor...

2007-12-19 @ 00:03:38
Postat av: Vasa

Thoralf du är en klippa! Och till skillnad från Barometern så tror jag att det du skriver är sant. Det finns liksom ingen anledning att förvanska eller förstora härskarmetoderna i Kalmar kommunfullmäktige, sanningen är värre än man tror. Svensk kommundemokrati är i stora stycken bara ett skenbart folkstyre och farsartade ryggdunkarmöten! Stå på dig och stå upp för den lilla människan!

2007-12-20 @ 01:04:10
Postat av: Svensk Media

Detta ar ett makalost slag i ansiktet pa de politiker som nu far ata upp sina egna ord. Dom havdar att det gar bra for Kalmar men maste gora massiva nedskarningar. Jag undrar hur man kommit fram tll att det ar hogkonjuktur? Massiv brottslighet skapar behov av fler poliser fangelser, aklagare. Hundratals nerbranda skolor skapar behov av fler byggnadsfirmor, fler byggjobbare, leverans av mer byggmaterial och maskiner. Ar det vad som ingar i "hogkonjukturen"? Det rader fortfarande oerhort stor arbetslohet i sverige, de arbetslosa hanvisas till andra lander. Bra jobbat Toralf, de ar ett foredome for alla politiker, for alla svenskar, du ar en av de fa arliga politikerna i Sverige. Jag lankade till din artikel i min blog.

2007-12-20 @ 19:59:56
URL: http://www.svenskmedia.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0